De vierde dag, een opdracht van 460km, begon met lang wachten voor de lijn. Ik bleef iets lager dan de rest omdat er een airspace over het startpunt heenloopt. Die ligt op FL145, maar er wordt hier ook wel gezegd 14500 feet. Voor de zekerheid ben ik onder 14500 feet gebleven en dat was ruim 130m onder FL145. Vandaag wordt gezegd dat de helft van de vliegers te hoog heeft gezeten…. (ik denk overigens dat dat niet klopt).
De start verliep teleurstellend. Geen goede bellen kunnen vinden na de eerste steek en daardoor een veels te traag eerste been (ca 120kmh). Op de volgende twee benen dit nog kunnen
verhogen naar 151 gemiddeld. Maar als de winnaar 172km/h vliegt dan heb ik verder niet veel te vertellen over deze dag.
Nu dan dag 5
Cumuls verwacht, maar ook blauw en een trog lijn die dichtbij ligt. Daarom een AAT van 4 uur. Het afvliegen was okay. Maar omdat ik als laatste van de grond starte had ik biet veel tijd om in een goede startpositie te komen. Eerst nar het oosten waar het redelijk uitspreidde en bellen tot 2,5m/s. Toch de hele sector uitgevlogen om niet in tijdnood aan het einde te komen.
Weer teruggekomen bij Welkom werd het stukken beter. De lucht werd helder en de basis ging flink omhoog. Het laatste stuk werd het blauw, maar bij Vryburg (het derde punt) tot 4100m boven de grond geklommen. Dat is 5500m boven zeeniveau. Dat is hoog!!
De sector tot 10km tot het einde gevlogen en toen met nog 1:01 uur en 235km vliegen te gaan omgedraaid. Ik was 4 minuten over tijd binnen…
Het was nog wat onduidelijk of de stofstorm (en regen) nu voor of achter het veld stonden. Uiteindelijk dus net, maar dan ook net, achter het veld. Op circuit precies langs de rand gevlogen met enorm veel stijgen. De uiteindelijke snelheid was 163km/h over 640km. Niet slecht, en goed voor een vijfde plek. De winnaar, Oscar Goudriaan, had echter 172km/h. Dus nog een beetje harder drukken.