Verwachting is dat het om 2 uur gaat regenen. En dat in combinatie met een stevige wind doet de wedstrijdleiding besluiten om de dag te cancellen. Jammer zeg, het ziet er best okay uit. Dus toch maar een vluchtje maken. Met 5 kisten starten we. Marco Vermeer, Uys Jonker, John Coutts (Met Bram Couteaux als passagier) en Arne Boye-Møller samen met Niels Sundberg in de ASH-25. Wel harde wind, ca 45km/u. Besloten om van de opdracht het eerste keerpunt te laten vervallen en direct naar Christiana te vliegen. Er komt een frontje door dat het er even niet makkelijker op maakt. Maar vlak voor Christiana werd het duidelijk beter en we vliegen verder naar het westen door. John zit al voor en Arne keert bij Christiana om. Op 200km uit keren we ook om. En de terugweg gaat zo goed dat we op 1200m bij het veld terugkomen. Zonder te draaien met een gemiddelde van 227km/u… Bij het veld doen we de kleppen uit en maken nog wat mooie in-flight shots van formatievliegen. Op 600m naar het westen vliegend naderen we het gust-front. Goed zichtbaar door een muur van zand. Het ontstaat door de koude lucht van regenbuien die tegen warme lucht aanbotst. De warme lucht wordt dan omhoog geduwd. We volgen deze lijn en 130km verder zitten we op 2400m. Marco houdt het bij 110km voor gezien en we horen John op 90km uit zitten. Nadat we omgekeerd zijn vliegen we steeds sneller langs het nog steeds actieve gust-front terug. De zon komt al steeds lager. En de laatste keer at we omkeren, op ca 50km van het veld begint de zon de horizon al bijna te raken. Met maximumsnelheid vliegen we terug en met de zon die net onder de horizon verdwijnt maken we touch down op Welkom. Een vliegveld dat geheel verlaten is want de prijsuitreiking is in de stad. De statistieken tonen een vlucht van 771km met een langste steek van 592km. Die steek gaat met gemiddeld 211km/u. Terwijl we nog met kleppen open ons hebben laten zaken van 1200 naar 600m… Een wel heel bijzonderen dag!
Maar dit was helaas ook de laatste dag. Morgen alles inpakken en weer naar huis de winter in.