Het was nog donker om 06:00 uur, frisjes en het zwembadwater was ook koud!! Op naar het ontbijt, waar de wachttijden weer erg lang waren, waarna de PIA Meeting begon. Na de plenaire vergaderingen was er een pauze van anderhalf uur waarna de workshop van UPT begon: ik heb er weer dingen bijgeleerd.
Starbucks, broodje en daarna de TechCom meeting. Deze was heel interessant, voornamelijk omdat het onderzoek naar trekkracht en werking van reserve-pilot-chutes eindelijk voor 99% afgerond was. Twee fabrikanten probeerden resultaten te verklaren waarbij het er ongezellig aan toe ging. Daar de eind-resultaten nog niet officieel vrijgegeven zijn (alleen intern doorgesproken en geëvalueerd) kan ik er niets over schrijven. Ook kwam het hardware probleem met DSF (gebroken RW ring) op tafel. Er was een afgevaardigde van Parachute Systems maar die wist eigenlijk nog minder dan ons/ik, had maar een fotootje van de gebroken ring en was trots op het feit, dat alle betrokken rigs gratis vervangen werden. Helaas was er geen afgevaardigde van Daesung Forge (de Koreaanse fabrikant van de hardware) om uitleg te geven.
Parachute Systems is (voorlopig?) weer terug gegaan naar Wichard hardware (duur maar je weet wel wat je hebt). Er volgde nog een (zoals verwacht) nogal oeverloze discussie over fatalities in combinatie met High Performance canopies en lage break-away’s/reserve openingen door de automaat. De voorgestelde old-school oplossing “Pull your handles in the right sequence at the right altitude” werd uiteindelijk aangenomen. In de wandelgangen werd nog wat door gediscuteerd en er werd besloten, dat er een kennismaking avond zou zijn voor een grote groep riggers welke ingeschreven had voor de workshops.
Morgen is het weer vroeg dag en een lange rit terug naar Elsinore.