Wegen4700m

Eerste wedstrijddag

We begonnen deze dag met wegen. Alle vliegtuigen kennen een maximum gewicht van 600kg in de 18m klasse. Met dit goede weer is het voordelig om zwaarder te zijn. Dus er wordt goed op gecontroleerd of niemand over zijn gewicht gaat. Ik zelf woog 82kg (gekleed natuurlijk!) en het vliegtuig gevuld met water mocht nog 518kg. Ik ging daar 7 kilo overheen, maar dat valt binnen de marge van 10kg. Dus alles in orde.

De eerste wedstrijddag is een feit! Een 461km opdracht door grotendeels blauw weer. Onderweg twee cumultjes gezien. De wind was wel hard, tot 53 km/h. Het eerste been tegen de wind in ging daarom ‘slechts’ met 121 km/h.
Voor de start was het vooral de kunst om hoog te komen zodat je een goede start kon maken. Met de harde wind ontstond er enige golf zodat sommigen mooi hoog konden starten. Maar uiteindelijk was het beter om in een groepje te vliegen want in het blauw heb je veel voordeel van samenwerking.

Bij de eerste cumul aangekomen op ca 1200m boven de grond kreeg ik ruim 5m/s stijgen tot 3100m waar de stijgwaarde tot een goeie 3m/s was teruggelopen. Tijd om verder te gaan! Omdat de grond hier op 1400m ligt zit je dus op 4500msl. En dat is best hoog. Zonder zuurstof kan je hier niet vliegen.

Attie en Uys Jonker waren uitstekend aan het samenvliegen en waren steeds in de verte hoog te zien. Uiteindelijk werd Uys de dagwinnaar met 152km/h kort gevolgd door z’n broer Attie. Zelf eindig ik op de 5de plek waar ik ook niet ontevreden mee ben. Belangrijker nog, ik ben nog niet ziek geworden. Uit de zon blijven en veel drinken (en een paracetamolletje) helpen kennelijk. Nou maar hopen dat het zo blijft.

Morgen ziet het er weer naar uit dat het blauw wordt met een iets hogere basis. We gaan het zien!

Dag 1 SA Nationals