Dag 7 SA Nationals

We mogen niet klagen. Elke dag vliegen, en hoe!
Vandaag is het weer iets minder goed dan de afgelopen dagen. Lagere basis, maar vooral overontwikkeling en grote kans op regen. En als ze hier regen bedoelen, dan is er ook regen!

De startlijn is nog niet open en we besluiten te gaan. Zoals iedere dag vlieg ik samen met Marco Vermeer en starten tegelijk. We zijn niet de enigen die vertrekken. Het is al flink aan het overontwikkelen en er beginnen al overal buien te ontstaan. Het slechte is dan ook dat er ook grote blauwe gaten ontstaan. Door afscherming van buien bijvoorbeeld. Het eerste been gaat goed en we zijn al gauw aan het einde van de eerste sector waar we vlak voor de regen het tweede been op gaan. Daar lopen we echter tegen airspace aan en de maximumhoogte is FL110 oftewel 2100m boven de grond. Dit lijkt heel hoog, maar als de basis op 3200m zit is dit toch al een behoorlijk eind van de wolken af. Op weg naar deze airspace van ca 30km breed ligt er natuurlijk een mooie straat dus we moeten 250km/h+ vliegen om de hoogte er af te krijgen. Er eenmaal onder is er een bui en een groot blauw gat. Bij de bui kunnen klimmen bij een bel die Marco net mistte. Gelukkig vind hij later nog wel stijgen, maar dat kost hem helaas toch wat tijd. Ik vlieg door het blauwe gaat en vind onder een paar kleine pluisjes toch nog wat stijgen zodat ik op een comfortabele hoogte bij de cumuls aan kan komen. Nu begint het op steeds meer plekken te regenen, maar gelukkig richting het keerpunt niet. Ook deze sector vlieg ik maximaal uit. Terug sluit ik weer aan bij Marco en samen vliegen we tussen twee buien door naar de derde sector. Daar zien we dat er op koers naar huis een enorme bui ligt. We doen voorzichtig aan en vinden 2,5m/s die ons wat hoger brengt maar helaas ruim voor de basis stopt. Dan maar door naar de sector waar ik precies op het randje 1,5m/s vind. Toch maar draaien want op koers ziet het er niet goed uit. Als dit weer stopt toch maar richting de regen waar we weer 2,8m/s vinden en op ruime hoogte op finalglide kunnen.

Een hele interessante dag en goed voor de vijfde dagplek. Ik zat richting het derde keerpunt nog bij Oscar Goudriaan en Holger Karow die 20 minuten (…) eerder finishen. Ze hebben een vier meter tot de basis gevonden voor het ronden van de laatste sector en konden direct op finalglide. Tsja, zo kan het ook.

 

Vorig bericht
Volgend bericht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

#ShareTheThrill

Aankomende Evenementen

  1. Dag van de Luchtsport

    15 september

Recente Opmerkingen

Facebook